Primaire reflexen zijn automatische, aangeboren bewegingen die al in de baarmoeder ontstaan. Deze reflexen spelen een cruciale rol bij:
De ontwikkeling van het zenuwstelsel,
De geboorte zelf,
Het overleven tijdens de eerste levensmaanden.
Ze helpen baby’s bij essentiële vaardigheden zoals drinken, rollen, kruipen, zich hechten aan hun ouders en de wereld rondom hen ontdekken.
Normaal gezien verdwijnen of integreren deze reflexen naarmate het kind groeit en zich ontwikkelt. Dit proces is nodig om ruimte te maken voor bewuste, gecontroleerde bewegingen en hogere cognitieve functies.
Maar: bij sommige mensen worden deze primaire reflexen niet volledig geïntegreerd. De reflexen blijven actief, en dat kan ernstige gevolgen hebben:
Motorische en cognitieve ontwikkeling worden afgeremd;
Vaardigheden zoals schrijven, evenwicht bewaren, coördinatie en concentratie verlopen moeilijker;
Kinderen moeten voortdurend compenseren, wat leidt tot frustratie, vermoeidheid en soms ook tot emotionele problemen.
Een niet-geïntegreerd reflexpatroon kan er dus voor zorgen dat een kind zijn of haar volledig potentieel niet kan benutten.
Reflexintegratietherapie heeft als doel om deze niet-geïntegreerde reflexen alsnog op een natuurlijke manier in het zenuwstelsel te verwerken. Het programma dat wij volgen is gebaseerd op de methode van het INPP (Institute for Neuro-Physiological Psychology).
Er wordt dagelijks een korte oefenreeks van ongeveer 5 minuten uitgevoerd onder begeleiding van een ouder.
De oefeningen zijn speciaal ontworpen om:
De inhibitie (het onderdrukken) van primaire reflexen te stimuleren;
De ontwikkeling van posturale reacties (houding en evenwicht) te bevorderen;
De rijping van het centrale zenuwstelsel te ondersteunen;
Balans, coördinatie en lichaamshouding te verbeteren;
Oculo-motorische vaardigheden (oogbewegingen) te versterken, wat belangrijk is voor o.a. lezen en schrijven.
Het bewegingsprogramma duurt gemiddeld één jaar.
Iedere vier weken vindt een evaluatie plaats in de praktijk.
Na elke evaluatie worden de oefeningen aangepast aan de progressie, zodat het programma nauw blijft aansluiten op de individuele ontwikkeling.
Tijdens het integratietraject mogen we een positieve evolutie verwachten in:
Motorische vaardigheden (zoals schrijven, sporten, fijne motoriek),
Coördinatie en evenwicht,
Concentratievermogen en schoolprestaties,
Zelfvertrouwen en emotioneel welzijn.
Door reflexen te integreren, versterken we de basis waarop verdere cognitieve en sociale vaardigheden kunnen groeien.